torsdag 23 maj 2013

Tankar om matematik



I våra matematikutvärderingar dyker med jämna mellanrum avsnitt upp som heter Så här tycker jag där eleverna ska reflektera kring hur de tycker och tänker kring matematik. Idag dök frågorna upp och det är alltid lika intressant och roligt att ta del av hur eleverna tycker om sitt skolarbete. Många kloka och fina tankar. Här ska ni få höra...

När har du haft nytta av det du lärt dig i matematik?

"När jag ska berätta hur mycket klockan är."
"Jag har lärt mig många grejer i matte. Jag har lärt mig att hela världen är gjord av matte."
"Jag har nytta av matematik när jag ska räkna stora och små tal."
"Jag har haft nytta av matematik när jag skulle räkna hur många lastbilar det var på vägen när jag skulle åka till ett hotell."
"Det är bra när man ska skaffa sig ett jobb"
"När jag och min kompis skulle åka till butiken och panta. När vi fick pengarna skulle vi dela upp pengarna och sedan köpa något gott."
"När jag spelar Minecraft."

Tycker du att det är viktigt för dig att vara bra på matte? Varför?

"Ja, det är bra att vara bra på matematik för när jag blir stor då har man ju jobb och på de flesta räknar man matte ibland."
"Ja, jag tycker det är viktigt med matematik för i framtiden måste man kunna matematik för att få ett bra jobb."
"Nej faktiskt inte man behöver inte vara duktig med det kan vara bra att kunna lite."
"Det är viktigt med matematik för när man blir vuxen är det viktigt att kunna räkna"
"Ja det tycker jag för annars skulle jag inte kunna räkna plus, minus eller gånger."

Hur lär du dig matematik?

"Genom att kolla på tavlan, följa med, träna hemma och göra läxan."
"Genom att lyssna på Linda."
"Jag lär mig matematik när jag övar."
"Jag lär mig matte bäst i skolan."
"När jag arbetar i boken och när Linda berättar något."
"Jag lär mig faktiskt bäst när jag inte är hungrig."

Med de visdomarna välkomnar vi helgen och önskar alla mammor en riktigt bra morsdag!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar