måndag 7 april 2014

April, april!

Hej på er!

Senaste veckas tisdag stod det 1/4 i kalendern. Första april, alltså dagen då man får vara på sin vakt för eventuella aprilskämt, var här. Jag kände på mig att jag den här dagen skulle bli utsatt för både ett och annat spratt från elevernas sida och jag förberedde mig mentalt: Jag skulle minsann genomskåda deras skämt. Det lyckades inte särskilt bra. Den första eleven jag mötte på skolgården lurade mig med den första meningen vi utbytte för dagen =) Dagen fortsatte med aprilskämt av varierande slag, men de var alla harmlösa och oftast väldigt lustiga.

Traditionen att skämta med varandra 1 april härstammar från 1500-talets Frankrike då nyår flyttades från 1 april till 1 januari. De som missat detta och fortsatte fira nyår 1 april gjorde alltså bort sig och sedan dess har man försökt driva med varandra denna dag. I Sverige har aprilskämt plågat och roat oss sedan någon gång på 1600-talet.

Vargarna hade också i övrigt en trevlig vecka som innehöll allt från uteskola, runor, porträttmålning och NO-experiment. På fredagens idrott hölls den första egentliga träningen inför stafettkarnevalen. Vi har några veckor kvar till påsk och med varierande program och lektioner kommer tiden att flyga iväg!

Veckans bildsession fokuserar på NO-experimentet. Spelar ett föremåls form någon roll när man skall kolla om det flyter?

Ha det bra!
//U
 1/5 av 20€ blir 4€. Bl.a. genom att dela in (pappers-)pengarna i högar
 lär sig vargarna att räkna med bråk.


NO-experiment: Hur skall man få en klump modellera att flyta?

Hmm. Kanske om man formar den...

Det funkar!

JAA! NEEJ! Olika former testades.

Nu skall vi se om det går att lasta något på de som flyter.

Knappar fick fungera som last.


För många knappar sänker båten...

Med rätt form är det ingen konst att transportera några få...

…men ju fler knappar desto svårare. Klassens rekord: 60 knappar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar